МИСТЕЦТВО І ВІЙНА

thumbnail

Виставка колекції артоб’єктів з фондів Кам`янського державного
історико-культурного заповідника
24 лютого 2022 року Росія здійснила відкритий воєнний напад на Україну, що стало поштовхом для безпрецедентної активізації волонтерського руху в країні з метою забезпечення потреб Сил безпеки і оборони держави та цивільного населення. Багато художників після широкомасштабного вторгнення стали на захист країни – взяли в руки зброю замість пензлів. Водночас, з перших днів війни українські митці долучилися до спільної боротьби з ворогом і допомоги Збройним Силам України через благодійні виставки, аукціони, збори коштів для потреб армії.
Мистецькі рефлексії на війну вилилися в окремий жанр, який сформувався і продовжує формуватися в графічних та живописних творах українських художників на засобах захисту. Особливу увагу привертає діяльність міжнародного благодійного проєкту «ArtArmor», створеного у м. Рівне, в межах якого пошкоджені бронеплити, які врятували життя українським військовим, стали полотнами для артоб’єктів.
До рівненського проєкту долучаються відомі українські та світові митці, іконописці та навіть діти. Одне з таких полотен із зображенням Мадонни Володимир Зеленський подарував Папі Римському під час візиту до Ватикану, ще два – президентам Польщі та Литви Анджею Дуді та Ґітанасу Науседі. Артоб’єкти демонстрували на виставках у Швеції, Польщі та Естонії.
Головна мета проекту «ArtArmor» – представити витвори мистецтва на аукціонах для збору коштів на подальшу допомогу українським воїнам. Засновником проекту є український громадський діяч, політик, народний депутат України 9-го скликання Олександр Ковальчук.
Новітній мистецький напрям, що виник під час російсько-української війни, отримав назву «паноплоїра». Грецьке слово «panoply» означає засоби захисту, а суфікс -eira – наносити на щось. Неологізм «паноплоїра» був введений в українську мову в період російсько-української війни. «Ми консультувалися з лінгвістами й з греками, які нам «окнули» цю історію. Поєднавши це разом, народилось слово «паноплоїра», яке означає творчість або мистецтво на засобах захисту», – розповідає Олександр Ковальчук.
Ідея створення колекції артоб`єктів в Кам`янському державному історико-культурному заповіднику виникла після ознайомлення з інформацією про благодійні аукціони, що організовували по всій країні волонтери для допомоги ЗСУ.
В фондах заповідника зберігаються артоб`єкти, які митці погодилися подарувати в колекцію заповідника. Вони виконані на укупорках снарядів 125 мм до танків Т64 та Т62 та на металевих бронекомпонентах до бронежилетів.
Виставку відкриває робота членкині Національної Спілки майстрів народного мистецтва України Наталії Олексіївни Крамної-Таран. Для КДІКЗ Н.Крамна-Таран розписала укупорку за рушниковим орнаментом Шполянського району Черкаської області. Оскільки, включно до початку XXст., в тих регіонах, де побутували вишиті рушники, вишивання по білому належить до найдавніших, тому мисткиня всю зовнішню сторону укупорки зафарбовує білим кольором. На білому тлі укупорки авторка композційно виписує авторський центральний символ – Дерево життя або Вазон, в осередді якого знаходиться український Герб. Червоно-чорний з елементами «золота» розпис є яскравим зразком індивідуального художнього осмислення стародавніх вишивальних рушникових орнаментів Середньої Наддніпрянщини, використаних майстринею для зображення на військових засобах захисту.
Відома в Кам`янці художниця Наталія Хричова подарувала в колекцію фондів укупорку, розписану яскравими квітами – українськими мальвами. Робота виконана у вигляді дрібних круглих пікселів, забарвлених відповідними фарбами. Це індивідуальна творча знахідка майстрині, яка послуговувалася характерним візерунком цифроваго камуфляжу, що використовується у військовій формі ЗСУ (дрібні квадратні елементи, що нагадують піксель на екрані) для оригінального оформлення малюнку на укупорці.
Шанувальникам живопису добре відоме ім’я Зої Корецької. Психологиня за освітою, Зоя, яка прийняла в свою родину троє дітей, виконала розпис на укупорці в інтуітивний спосіб, виразно передаючи емоційний стан трагічних подій, пов’язаних зі смертями українських дітей під час війни. Віночок з білих ромашок у верхній частині укупорки обрамлений закривавленими дитячими рученятами по її основі – це пам’ять про всіх загиблих і насильно вивезених дітей з України.
Оригінальні авторські укупорки представив на виставку відомий у нашому місті тату-майстер Євген Борис. Його роботи виконані авторською технікою, спеціальними інструментами і нагадують один з напрямків образотворчого мистецтва – графіку. На одній укупорці – портрет генерал-лейтенанта Кирила Буданова та зруйнована башта Кремля, на іншій – образ українського козака з написом «Слава Україні – Героям Слава!» Слова «Героям Слава» художник виконав у авторському варіанті.
Наймолодша учасниця виставки артоб’єктів – учениця Кам’янського еколого-економічного ліцею Маргарита Качур. ЇЇ робота розписана на важкому металевому бронекомпоненті від бронежилета, простреленому кулями, і має назву «Українська мрія». Юна майстриня втілює мрію усього українського народу в довгоочікувану Перемогу і тому іі казкова авторська Жар-птиця має не золоте, а розкішне зелене оперення. Жар-птиця – це незламні Збройні Сили України.
Військові артоб’єкти «освячує» глиняна ікона святого Миколая Чудотворця, автором якої є відомий черкаський скульптор Віталій Дахівник. Нині він знаходиться у лавах ЗСУ. Образ святого Миколая символічно оберігає і допомагає українському народу в ці тяжкі часи, рятує від полонення нашої країни російськими варварами, звільняє від ув’язнення і полону наших вояків і цивільних людей, рятує від посічення мечем і навіть від смерті.
Виставка колекції з фондів КДІКЗ яскраво демонструє різнопланове, індивідуальне художнє осмислення митцями трагічних подій українсько-російської війни при створенні артоб`єктів новітнього мистецького напрямку «паноплоїра».

Алла Єфремцева,науковий співробітник КДІКЗ